بلاگ

آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی

چگونگی ساخت تیزر تبلیغاتی در 7 گام

ساختن یک تیزر تبلیغاتی می‌تواند کلی مزیت برای برندتان داشته باشد. جلوتر راجع‌ به این مزایا صحبت خواهیم کرد؛ اما اول می‌خواهیم ببینیم چطور باید یک ویدئو تبلیغاتی ساخت؟

انجام این کار، نه اینکه سخت باشد، اما خیلی هم آسان نیست! در این بخش، می‌خواهیم آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی را طی 7 مرحله آموزش دهیم.

بیایید برویم سراغ اولین مرحله!

۱. تحقیقات و برنامه‌ریزی

هیچ کاری بدون برنامه‌ریزی سرانجام خوشی نخواهد داشت! ساخت تیزر تبلیغاتی هم از این قانون مستثنی نیست. ابتدا، باید همۀ جوانب را بسنجید و سپس با توجه به داده‌هایی که در اختیار دارید، بهترین برنامۀ ممکن را بچینید و مطابق آن پیش بروید.

تحقیقات و برنامه‌ریزی موضوع گسترده‌ای است که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود:

تعیین اهداف و انتظارات

اگر در حال خواندن این مقاله هستید و می‌خواهید نحوه ساخت تیزر تبلیغاتی را یاد بگیرید، اول از همه باید بدانید چه انتظاری از تیزرتان دارید. در واقع، باید هدفتان از تهیۀ چنین ویدئویی را کامل و شفاف مشخص کنید. اگر جوابتان این است که می‌خواهم برند را تبلیغ کنم، باید بگوییم مسیرتان اشتباه است!

هرقدر جزئیات بیشتری در جواب این سؤال ارائه کنید، کارتان هم راحت‌تر خواهد شد.

برای مثال، قرار است کدام محصول یا خدمتتان را پروموت کنید؟ شاید هم می‌خواهید یک جنبۀ خاص از کسب‌وکارتان را به مخاطبان نشان دهید؟ مثلاً اینکه تیم پشتیبانی با نهایت دل‌سوزی و خوش‌اخلاقی جواب پرسش‌های مشتریان را می‌دهد.

با نوشتن انتظارات، می‌توانید چگونگی پیشبرد اهداف را هم رصد کنید. به‌عنوان مثال، اگر قصدتان افزایش نرخ تبدیل باشد، می‌توانید بعداً بررسی کنید که تا چند درصد در تحقق این مهم موفق بوده‌اید.

مشخص‌کردن مخاطب هدف

بعد از مشخص‌کردن اهداف، باید مخاطبان هدفتان را هم معلوم کنید. تیزر تبلیغاتی شما قرار است توجه چه گروهی از افراد جامعه را جلب کند؟ خانم‌های 18 تا 30 سال؟ کارآفرینان فارغ از جنسیتشان؟ کارمندان آقای ادارات دولتی که در ابتدای مسیر شلغی‌شان هستند؟

سپس باید ببینید آن‌ها در کجای قیف بازاریابی هستند. آیا تازه قرار است توجه آن‌ها را نسبت به برندتان جلب کنید یا می‌خواهید آن‌ها را از یک بازدیدکننده به یک خریدار محصول تبدیل کنید؟

انتخاب یکی از انواع ویدئوها

فاکتور تعیین‌کننده در انتخاب نوع ویدئو، قبل از هر چیز بودجه‌ای است که در اختیار دارید. اگر قصد ساخت تیزر تبلیغاتی را دارید، فراموش نکنید که انجام این کار، بدون هزینه‌کردن ممکن نیست.

اما با این وجود، برخی از انواع ویدئو، هزینۀ ساخت کمتری نسبت به بقیۀ انواع آن دارند؛ مثلاً تستیمونیال‌ها خرج کمتری از مستندها و تبلیغات تلویزیونی دارند.

علاوه بر بودجه، مسئلۀ دیگری که باید در نظر بگیرید، سلیقۀ مخاطبانتان است. نوعی را انتخاب کنید که بیشتر باب میل ایشان باشد.

برای نمونه، اگر جوانان مخاطبانتان هستند، شاید تیزرهای مناسب شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب، برایتان مناسب‌تر باشند؛ اما اگر جامعۀ هدفتان افراد سالخورده‌تر باشند، بهتر است سراغ انواع ویدئوهایی بروید که جایگاهشان تبلیغات تلویزیونی است.

تصمیم‌گیری دربارۀ لحن ویدئو و مدت‌زمان آن

یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی، تعیین لحن و مدت‌زمان آن است. می‌خواهید پیامتان چگونه منتقل شود؟ رسمی یا غیررسمی؟ سریع یا آهسته و با توضیحات مفصل؟ قرار است به تحریک احساسات منجر شود یا منطق را درگیر کند؟

از آنجایی که تیزر تبلیغاتی نشان‌دهندۀ کلیت برندتان است، انتخاب درست لحن اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد؛ پس سعی کنید بهترین تصمیم را در این رابطه بگیرید.

مسئلۀ مهم بعدی، تعیین مدت‌زمان ویدئو است. وقتی از قبل، مدت‌زمان تیزرتان را بدانید، کارتان با تمرکز بیشتری پیش خواهد رفت. در نقطـۀ مقابل، مشخص‌نکردن این موضوع باعث می‌شود ویدئو ناخواسته طولانی‌تر از حد لازم شود و کار بدون تمرکز انجام شود.

۳ عامل اصلی در تعیین مدت‌زمان یک ویدئو تبلیغاتی دخیل هستند:

  • کانال‌های انتشار
  • بودجه
  • اهداف

پس در ادامۀ آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی، باید بگوییم تصمیم‌گیری دربارۀ لحن ویدئو و مدت‌زمان آن، جزو اولین اقداماتی است که باید انجام دهید.

تعریف کانال توزیع و ترویج

تا چند سال قبل، تنها کانال‌های موجود برای انتشار یک تیزر تبلیغاتی، شبکه‌های تلویزیونی بودند؛ اما حالا اوضاع متفاوت است. به لطف اینترنت، کلی پلتفرم مختلف وجود دارد که اتفاقاً اکثر آن‌ها از محتوای ویدئویی پشتیبانی می‌کنند.

تیزر تبلیغاتی‌تان را در جاهایی منتشر و ترویج کنید که مخاطبانتان در آنجا حضور دارند. به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که محتوای تهیه‌شده، دیده خواهد شد.

نکته: اگر نمی‌دانید مخاطبانتان در کدام پلتفرم‌ها بیشتر حضور دارند، می‌توانید از روی دست رقبا تقلب کنید! یعنی ببینید آن‌ها در کدام پلتفرم‌ها حضوری فعال دارند.

تعیین برنامۀ تولید

بعد از اینکه تمام مراحل بالا را انجام دادید، باید تهیۀ یک برنامۀ کامل و مدون برای تولید را شروع کنید. حتماً تقسیم کار کنید؛ انجام چنین کارهایی نیازمند کار تیمی قوی است. مگر اینکه مجبور باشید خودتان در نقش یک ارتش تک‌نفره ظاهر شوید.

در غیر این صورت، وظایف هرکس را مشخص و برای انجام آن یک محدودیت زمانی تعیین کنید. برای پیشبرد این امور، می‌توانید از انواع برنامه‌های مدیریت پروژه مثل Trello کمک بگیرید.

۲. نوشتن سناریو (فیلم‌نامه)

مرحلۀ دوم از آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی، به نوشتن سناریو یا همان فیلم‌نامه اختصاص دارد.

تمام جزئیات ریزودرشت یک ویدئو، در سناریو نوشته می‌شود؛ دکور صحنه‌ها با جزئیات مشخص می‌شوند، اکت‌های هر بازیگر (حرکت‌ها) معلوم می‌شود، تم فضای هر سکانس و نما تعیین می‌شود و…

هنگام نوشتن سناریو، پاسخ 4 دسته سؤال  باید مشخص شود:

  • صحنه چگونه است؟ تصویر پس‌زمینه چطور است؟ داستان در روز پیش می‌رود یا شب؟
  • چه اقدامی قرار است انجام شود؟ چه اتفاقاتی در صحنهٔ  تصویر پس‌زمینه رخ می‌دهد؟ مهم‌ترین اکت کدام است؟
  • چه کسی اقدام یا اکت را انجام می‌دهد؟ آدم، اشیا یا حرکت کلمات روی صفحه؟
  • دوربین چطور باشد و چگونه حرکت کند؟ کدام سکانس کلوز شات است و کدام یکی واید شات؟ دوربین باید دنبال اشخاص و اشیا برود یا سر جای خود ثابت باشد؟

اگر نمی‌دانید سکانس‌ها از کجا شروع می‌شوند و کجا به پایان می‌رسند، به آن‌ها مثل اسلاید‌های یک ارائۀ پاورپوینت نگاه کنید. در آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه‌ای، با این تشبیه، کار تغییر صحنه را برای فرد یادگیرنده آسان می‌کنند.

می‌توانید هر آنچه را که باید هنگام نوشتن سناریو رعایت کنید، در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید:

نکتۀ مهم: وقتی می‌خواهید سناریو بنویسید، بالای صفحه‌تان نوع ویدئو را یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود هنگام انجام کار و تهیۀ متن، از چارچوب کلی خارج نشوید.

۳. طراحی استوری بورد

استوری بورد، به‌نوعی تصویرسازی سناریو است! یک پیش‌نویس از فرجام نهایی کار که کمک می‌کند در مسیر تعیین‌شده حرکت کنید. هرقدر جزئیات در استوری بورد بهتر بیان شده باشند، در نهایت کار هم آسان‌تر خواهد بود؛ همچنین، در آخر کار هم می‌توان از استوری بورد برای چک کردن کیفیت خروجی نهایی استفاده کرد.

۴. ساختن ویدئو

در ادامۀ آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی، به مرحلۀ چهارم یعنی ساختن ویدئو می‌رسیم. نوع ویدئو را در مرحلۀ اول انتخاب کرده‌اید؛ حالا وقت عمل رسیده است.

اگر قرار است تیزرتان را در فضای باز بسازید، مطمئن شوید که لوکیشن‌ها به‌خوبی صحنه‌بندی شده‌اند. هر روش و رویکردی که مدنظر داشته باشید، به تعدادی انیمیشن‌ساز و موشن‌دیزاینر احتیاج خواهید داشت.

البته اگر بودجهٔ  کمی در اختیار دارید، باید همۀ کارها را خودتان انجام دهید که نیازمند داشتن دانش کافی است؛ همچنین می‌توانید از انواع نرم‌افزارهای موجود برای ساختن ویدئو هم استفاده کنید.

۵. تدوین ویدئو

آموزش ساخت کلیپ تبلیغاتی بدون صحبت از تدوین ویدئو نشدنی است! پس از ساختن ویدئو، باید تصاویر را بر اساس سناریوی موجود کنار هم بچینید. اگر قرار است صدای راوی روی تصاویر قرار بگیرد، در مرحلۀ تدوین باید آن را اضافه کنید؛ همچنین افزودن عکس‌ها و متون هم در این بخش انجام می‌شوند.

نرم‌افزارهای زیادی به‌منظور تدوین ویدئو ارائه شده‌اند که هرکدام برای انواع مختلف ویدئو کاربرد دارند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به Adobe Premier اشاره کرد که مخصوصاً مناسب ویدئوهای طولانی است.

۶. کنترل کیفیت و بررسی نهایی

هرکاری که انجام می‌دهید، باید کنترل کیفیت و بررسی نهایی را جزو روندی از کل پروسه در نظر بگیرید.

قبل از انتشار، یک بار همه‌چیز را کامل بررسی کنید. مطمئن شوید تمام موارد درست هستند و هیچ‌کدام از المان‌ها مثل تصاویر، آهنگ‌ها و عکس‌ها حق کپی‌رایت را نقض نمی‌کنند. اگر نه، تمام زحمتاتتان به‌راحتی نابود خواهند شد.

بعد از بررسی، اگر تغییری لازم بود آن را اعمال کنید. حالا همه‌چیز مهیا است تا تیزرتان را منتشر کنید.

۷. گرفتن خروجی و انتشار

بعد از تدوین و بررسی نهایی، وقت خروجی‌گرفتن از ویدئویی است که آماده کرده‌اید. معمولاً فرمت عموم تیزرهای تبلیغاتی MP4 است؛ چراکه این فرمت برای اکثر پلتفرم‌ها مناسب است.

اما در برخی موارد، مثل تبلیغات تلویزیونی بهتر است از فرمت MOV استفاده کنید. در کل، با توجه به مدیومی که قرار است میزبان تیزرتان باشد، از نتیجۀ نهایی کار خروجی بگیرید و آن را منتشر کنید.

خب، این از 7 مرحلۀ آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی! اما اصلاً چرا این نوع ویدئوها اهمیت دارند و به چه دردی می‌خورند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *