در بخش اول، تقریباً دربارهٔ چگونگی ساخت تیزر تبلیغاتی حرفهای با شما صحبت کردیم؛ اما نکاتی در همین راستا وجود دارند که خواندنشان خالی از لطف نیست!
۱. بدون برنامه آب هم نخورید!
برنامهریزی، یکی از اصلیترین بخشهای فرایند ساختن تیزر تبلیغاتی است. نباید اینطور باشد که بلافاصله بعد از احساس نیاز، شروع به ساخت تیزر و سپس انتشار آن کنید!
اگر بخش اولیۀ مقاله را خوانده باشید، میدانید که برنامهریزی و تحقیقات، اولین قدم است که اتفاقاً به چندین بخش کوچکتر تقسیم میشود.
پس حتماً با برنامه پیش بروید. همهچیز را روی کاغذ بیاورید و از قبل بدانید قرار است چه کنید. هدفتان چیست؟ مخاطبتان کیست؟ مدتزمان تیزر چقدر است و…
۲. برای توزیع در پلتفرمهای مختلف آماده باشید
هرقدر تیزرتان در پلتفرمهای بیشتری پخش شود، آوردۀ بیشتری هم برایتان خواهد داشت. مخصوصاً در رابطه با افزایش Brand Awareness، اما دو نکته را فراموش نکنید:
- تیزر را در پلتفرمهایی پخش کنید که مخاطبانتان هم در آنجا حضوری فعال داشته باشند.
- مولتیچنل بودن با تمام مزایایی که دارد، هزینۀ مالی و زمانی زیادی روی دستتان میگذارد.
با در نظر گرفتن این دو نکته، سعی کنید ویدئو را در کانالهای بیشتری پخش کنید. در ضمن، تصویر زیر منظور از مولتیچنل بودن را بهخوبی منتقل میکند.
۳. همهچیز را روی داریه نریزید
توقع بیجا نداشته باشید! تیزرتان قرار نیست همۀ جنبههای کسبوکارتان را پروموت کند. اصلاً انجام چنین کاری درست هم نیست. مثلاً اگر هدف ویدئو نشان دادن روال حرفهای تیم پشتیبانی است، دیگر نباید روی برجسته کردن خصوصیات محصولتان کار کنید و برعکس.
۴. داستان بگویید
آدمها عاشق قصه هستند. همان طور که Margaret Atwood نویسندۀ رمان موفق سرگذشت ندیمه میگوید:
شما نمیتوانید قصهگویی را از بین ببرید؛ چراکه این خصیصه در ذات همۀ انسانها است.
یکی از نکات مهمی که باید در خلل آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی یاد بگیرید، همین مسئله است. هرقدر تیزرتان داستانیتر باشد، احتمال دیدهشدن و در نتیجه، موفقیتش بیشتر خواهد بود. فرقی نمیکند ویدئویی که قرار است بسازید ۱ دقیقه باشد یا ۱۵ دقیقه! سعی کنید پیام نهایی را در قالب یک قصه منتقل کنید.
۵. مخاطب را به انجام عملی مشخص دعوت کنید
CTA یا دعوت به عمل نهتنها در تیزر تبلیغاتی، بلکه در همۀ انواع محتوا یک المان بسیار مهم محسوب میشود. بیراه نیست اگر بگوییم بدون CTA، آب در هاون میکوبید!
حتماً و حتماً در ویدئوی خود – ابتدا، میانه یا انتهای آن – از بیننده بخواهید کاری مشخص را انجام دهد؛ مثلاً از او دعوت کنید محصولتان را با کد تخفیفی که ارائه کردهاید، بخرد یا درخواست کنید شما را به دوستانش معرفی کند.
حتی میتوانید از آنها بخواهید سایر ویدئوها یا محصول مشخصی را ببینند یا فلان مقاله را بخوانند؛ همهچیز به نیاز و هدف شما گره خورده است!
بعد از همۀ این موارد، درس آخر در آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی، مربوط به عناصر اصلی این نوع ویدئوها است.
3 عنصر اصلی تیزر تبلیغاتی
در همۀ ویدئوها و مخصوصاً تیزرهای تبلیغاتی، این ۳ عنصری که قرار است راجع به آنها صحبت کنیم، جزو عناصر سازندۀ اصلی هستند؛ عناصر بصری، صوتی و متن.
عناصر بصری
اولین دادهای که مغز انسان هنگام تماشای یک ویدئو دریافت میکند، تصاویر هستند؛ پس عناصر بصری، قطعاً مهمترین المان یک تیزر تبلیغاتی است.
هرقدر طراحی صحنهها بهتر باشد و اکتورها اکتشان را بهتر اجرا کنند، احتمال موفقیتتان هم بیشتر خواهد شد.
عناصر صوتی
مسئلۀ مهم دیگر، موارد مربوط به عناصر صوتی است. بعد از تصویر، صدا دومین دادهای است که توسط مغز دریافت و پردازش میشود. اگر قرار است از موسیقی روی تیزرتان استفاده کنید، حتماً دقت کنید که مشکلی بابت کپیرایت پیش نیاید.
اگر قرار است راوی روی تصاویر صحبت کند، از گویندهای کمک بگیرید که صدایی رسا و زیبا دارد؛ همچنین صدابرداری حرفهای بازیگران هم مسئلهای است که باید توجه ویژهای به آن داشته باشید.
متن
صدا و تصویر خوب، بدون متن و سناریوی مناسب ذرهای ارزش ندارند. بالاتر، مرحلۀ دوم از آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی به همین موضوع متن و سناریو اختصاص داشت.
متن، داستان ویدئو را مشخص میکند. حالا شما میدانید که باید تا جایی که ممکن است، متن را قصهگونه پیش ببرید. لحن ویدئو در متن مشخص میشود؛ پس با در نظر گرفتن همۀ این جوانب، متنی تهیه کنید که پیام تیزر را به بهترین شکل منتقل کند.
تیزر تبلیغاتی جذاب خود را همین حالا بسازید!
در این مقاله که آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی بود خواندید، انجام این کار 7 مرحله دارد:
- تحقیقات و برنامهریزی
- نوشتن سناریو
- طراحی استوریبورد
- ساختن ویدئو
- تدوین ویدئو
- کنترل کیفیت و بررسی نهایی
- گرفتن خروجی و انتشار
همچنین یاد گرفتید که ۳ المان اصلی چنین تیزرهایی، عناصر بصری، صوتی و متن هستند و کلی مورد دیگر. ویدئو هر روز محبوبتر از روز قبل میشود و مجموعههای بسیاری رویکردهای مارکتینگ خود را بر پایۀ آن تنظیم میکنند.